Geri Dönüşüm Projeleri

Geri Dönüşüm Projeleri


Geri dönüşüm benim için 'geri dönüşüm projeleri' anlamına geliyor. Atıkları türlerine göre ayırıp geri dönüşüm kutularına atıyorum ama ilham verenler ve yararlı olabilecekler hariç. Karton, plastik, cam ya da diğer malzemelerden yapılmış olan atıkları, atmadan önce mutlaka işe yarar mı diye kontrol ederim. Her şeyi bu şekilde, günün birinde işe yarar düşüncesiyle saklamam ama işe yarayabilecek olanları değerlendiririm. Bazen bir oyuncak bazen de güzel bir süs eşyasına dönüşürler. Hatta gerçekten işe yarayan ev gereçlerine dönüşenler bile var. Önce geri dönüşüm nedir kısaca bakalım.

Geri Dönüşüm Nedir? 


Geri dönüşüm, doğal kaynakların aşırı kullanımını ve atık miktarını azaltmayı amaçlayan çevre koruma biçimlerinden ve yeni bir ürün oluşturmak için atıkların yeniden kullanılması anlamına geliyor. Temel prensibi, en az enerji ve hammadde ile mevcut atıkların maksimum kullanımı.

Özellikle evsel atıklar ger dönüştürülebilir ancak son haberlerde de okuduğumuz gibi -maalesef- ülkeler geri dönüşümü masraflı buldukları için atıklarını başka ülkelere satıyorlar. Bunu yapanların hangi ülkeler olduğunu hepimiz biliyoruz. Acı ama gerçek! Peki biz evde geri dönüşüm için neler yapabiliriz?

Ev Atıklarından Geri Dönüşüm

İşte en eğlenceli ve en yararlı kısım. Evdeki atıkları ayırıp geri dönüşüm kutularına atmadan önce alıcı gözüyle bir bakmanı tavsiye ederim. Hem işine yarayacak gereçler tasarlayabilirsin hem de yepyeni bir hobiye sahip olabilirsin. Özellikle çocuklarda çevre duyarlılığı geliştirmek ve kaliteli ebeveyn-çocuk aktivitesi için harika bir seçim olabilir.


Benim geri dönüşüme olan ilgim küçük yaşlarda başladı. Kutular, pet şişeler, cam şişeler, kumaş parçaları, yıpranmış kıyafetler, artık yünler ve aklına gelebilecek her türlü atıktan oyuncaklar ve gereçler yapmaya çalışırdım. Büyüdükçe daha kaliteli işler yapmaya başladım tabi. Zaman içerisinde de benim için vazgeçilmez bir hobi haline geldi.

Geri Dönüşüm Fikirleri

İlk geri dönüşüm projemi ne zaman yaptım hatırlamıyorum ama aşağıdaki battaniye en sevdiklerimden. Tamamen evdeki artık yünlerden ördüm ve artık yünler oldukları için hepsinin şekli birbirinden farklı oldu. Sanırım battaniyemi bu kadar güzel yapan da farklı olması. Parçaların kimi haroşa kimi düz örgü, hatta parçalar birbirinden farklı boyutlarda. Bu örgü battaniyeyi 2008 yılında bitirmiştim ve hala kullanıyorum.

Artık Yünlerden Battaniye


Bozuk Priz Geri Dönüşüm - Mumluk

Bozuk prizden mumluk yapmak biraz çılgın bir fikirdi. Sonuçta çok güzel bir şey olmadı ama yine de severek kullanıyorum. Bir arkadaşım eriyen mumun yangın çıkarabileceğini söylemişti. Tealight mum kullandığım için mumu eriyince sadece küçük kabı kalıyor ve onun ısısı da sert plastiği eritebilecek kadar güçlü değil :)

Artık Kumaş Geri Dönüşüm -  Yastık

İşte Kadıköy Cuma Pazarı'ndan, 2015 yılında 5 TL'ye alınmış dev mavi kumaştan komik bir yastık! Kadıköy'de yaşayanlar bilirler, Tarihi Salı Pazarı alanında cuma günleri Cuma Pazarı kurulur. Hobici ve el işi seven hanımların favori mekanlarından. Büyük, küçük her türlü parça kumaşı çok uygun fiyatlara alabilirsin. Tezgahlarda parça kumaşlar, tüller, iplikler, düğmeler kısaca her türlü dikiş malzemesi var. Sadece parça kumaş değil isteğine göre birbirinden güzel kumaşları da her boyutta özel olarak kestirerek satın alabilirsin. Genellikle kumaş ve tül satıldığı için pazar biraz tozutuyor. Eğer toza alerjin varsa maske takmanı tavsiye ederim.

Bu yastığı da çokkısa sürede kendim tasarladım. Gözleri ve saçları artık keçelerden. Gagası da yine pazardan aldığım parça yün dokuma kumaştan. 


Kavanoz Geri Dönüşüm - İğnelik

Evde iğnelerin kaybolması herkesi tedirgin eder. Toplu iğneler daha kolay fark ediliyor ancak yine de düzenli ve güvenli bir şekilde saklanmaları önemli. Küçük bir kavanoz, bir parça sünger ve artık kumaşlarla böyle cici bir iğneliğim oldu.


Artık Kumaş Geri Dönüşüm - Kalemlik

Bu en sevdiklerimden. Bu şirinlik karşısında ağabeyim bile dayanamadı ve kocaman adam kalemliği alıp kaçtı :) Yapılışı çok pratik. Gördüğünüz gibi teneke bir gofret kutusu, yine parça kumaşlar ve partik dikiş. 


Kağıttan Sepet

Kağıttan sepet yapımında ilk denemem olduğu için büyük parçalar kullandım. İnternette çok daha küçük parçalarla yapılmış, çok daha güzel örnekleri var. Büyük parçalı olmasına ve biraz uyduruk görünmesine rağmen, kuşe kağıt kullandığım için sert bir sepet oldu. 


Kot Pantolon Kaşıklık - Mutfak Gereci

Kot pantolonla yapmadığımız bir şey kalmadı sanırım. Çantalar, cüzdanlar, kilimler ve daha neler neler... Mutfağım biraz küçük ve tezgahta kağıt havluluk dışında hiçbir şey tutmam. Gözüme kalabalık görünüyor ve temizlerken beni çok yoruyor. Ancak mutfak gereçlerinin hepsini de çekmecede tutmak mümkün olmuyor. Ben de küçük el aletleri için kot kumaştan, askılı bir şey yaptım :) Kaşıklık mı denir ne denir emin olamadım ama sık kullandığım tahta kaşık, çırpma teli gibi küçük aletleri toparlamaya yaradı.


Plastik Şişe Geri Dönüşüm - Sepet

Uyduruk 5 litrelik pet şişeden böyle bir sepetim olacağı aklıma gelmezdi. Yapılış aşamaları her zaman olduğu gibi çok basit. İstersen daha kalın bir plastik bidon kullanabilirsin. Şimdi akvaryum dolabında ufak tefek eşyaları toparlıyor.


Tişört Geri Dönüşüm - Oyuncak

7 yaşındaki minik yeğenimin tişörtü bu şekilde yumuşak bir oyuncak oldu. Bu tür oyuncakları çocukluğumdan hatırlıyorum belki hala vardır bilemiyorum. Kumaştan yapılmış tavşan ailesi oyuncaklarım vardı. O eski oyuncaktan esinlenerek, bu tavşan baskısını tişörtten kestim ve tavşan kardeş oyuncağını yaptım. 


Çorap Çiçek

Çorap çiçek yapmayı çoook küçükken teyzemden öğrenmiştim hatta büyüyünce ben de bir sürü yapacağım diye planlamıştım. 30'lu yaşlara kısmetmiş :) Çorap çiçekler de bir gece vakti aklıma gelenler. İnce çorap, çiçek teli ve teli kıvırmak için kargaburun ya da benzeri bir alet yeterli. İstersen boncuklarla süsleyebilirsin.


Dal Parçasından Fil

Bazı gözler ne olduğunu anlayamadı bazıları hemen anladı. Bilemiyorum sen fil olduğunu anlayacak mısın ama bence kesinlikle bir fil. Bu dal parçasını nerede bulduğumu hatırlamıyorum ama bulduğum zaman bu şekilde değildi. Etrafında küçük dallar vardı ama ben elime aldığımda fil olduğuna karar vermiştim. Küçük dalları kestim, iyice temizledim ve hafifçe vernikledim. Doğallığının bozulmaması için çok parlak vernik kullanmadım. Üç bacaklıydı ama kil kullanarak dördüncü bacağı ekledim. Şimdi salonumun en güzel objelerinden biri. 



Çöp ya da atık olduğunu düşündüğümüz birçok şeyi çeşitli eşyalara ve gereçlere dönüştürebiliriz. Sadece işe yarayacak gereçler olarak düşünme. Bazen bir çocuk ya da bir arkadaş için hiç unutamayacağı bir hediyeye dönüşüyor. Hemen şimdi etrafına bak. Eminim evinde geri dönüşüm hobisine başlayabilmen için gizli hazineler vardır.